Ovela lintubongari ja muita tarinoita

Ilkka Koivisto (1926-2012) oli koko kansan luontosetä, joka tuli tunnetuksi radion luontoilloista, tv-ohjelmista, lehtikirjoituksista ja vuosistaan Korkeasaaren johtajana.

Viimeiseksi jääneessä kirjassaan, joka julkaistaan postuumina, Koivisto pureutuu tarinoiden kautta ihmiselämän moninaisiin kysymyksiin. Teos on eräänlainen testamentti, jossa hän avaa ajatteluaan ja elämänkatsomustaan yllättävistäkin näkökulmista.

Ilkka Koivistolle ominaiseen tapaan tarinoita siivittää hyväntahtoinen huumori, mutta paikoin sarkastiset sivallukset osuvat terävästi kohteeseensa. Jos Koivisto oli nimenomaan eläinten käyttäytymisen tarkkailijana ja tulkitsijana mestarillinen, varsin tarkkanäköiseksi hän osoittautuu myös ihmisluonteen suhteen.

Minerva Kustannus 1. painos

Tarinoita eläinten saarelta