Näköaloja uskontoon: Uskontotieteen ajankohtaisia suuntauksia

Miten keskustella uskonnosta muuten kuin oman uskontonsa tai katsomuksensa näkökulmasta? Miten uskontoa voidaan tutkia tieteellisesti ja kriittisesti? Mikä on tutkijan näkökulma uskontoon? Tässä kirjassa joukko uskontotieteilijöitä vastaa näihin kysymyksiin esittämällä oman näköalansa uskontoon.

Teoksessa käsitellään tieteellisen uskonnontutkimuksen peruslähtökohtia sekä monia ajankohtaisia tutkimussuuntauksia. Kirjoittajat pohtivat mm. sellaisten suuntausten kuin psykoanalyysin, mentaliteettihistorian, globalisaatioteorian, semiotiikan, feministisen teorian ja kognitiotieteen merkitystä uskonnontutkimukselle. Teos on tarkoitettu kaikille uskontoa koskevasta tutkimustiedosta kiinnostuneille ja se soveltuu perusoppikirjaksi moniin humanistisiin ja teologisiin aineisiin.

Jumalten keinu : kiertoajelu uskontotieteessä

Pyysiäinen, Ilkka

Näköaloja uskontoon

Sjöblom, Tom; Pyysiäinen, Ilkka; Pesonen, Heikki; Sakaranaho, Tuula; Ketola, Kimmo; Korkee, Simo