Naisten valtakunta - Kiinalaisen vuoristoheimon salattu maailma

Kiehtova kuvaus pienoisyhteiskunnasta, jossa kaikki valta on naisilla. Kiinan vuoristossa Sichuanin ja Yunnanin maakuntien rajavyöhykkeellä elää n. 40 000 mosuo-heimoon kuuluvaa ihmistä. Se on yksi maailman viimeisistä matriarkaalisista yhteisöistä. Mosuo-heimon keskuudessa naiset tekevät kaikki tärkeät päätökset, omistavat maan ja hallitsevat perheen taloutta ja omaisuutta. Myös lapset kuuluvat äideilleen. Rakkauselämässä ja parisuhteissakin valta on naisilla. Avioliittoinstituutiota ei tunneta, vaan jokainen nainen voi ottaa heimon miesten joukosta juuri niin monta rakastajaa kuin haluaa. Modernin teknologian ja kasvavan turismin puristuksessa tämä feminististä utopiaa muistuttava heimokulttuuri on kuitenkin vaarassa kadota. Choo WaiHong eli kuusi vuotta Mosuo-heimon parissa ensimmäisenä ja ainoana heimon ulkopuolelta tulleena yhteisön jäsenenä.

Minerva Kustannus 1. painos

Naisten valtakunta : kiinalaisen vuoristoheimon salattu maailma

Choo, WaiHong

Rasismi ja syrjintä Suomessa