Monena mies matkalla ; Samuli Paulaharjun elämästä, matkoista ja kertojista

Samuli Paulaharju tunnetaan kansanperinteen kerääjänä ja kirjailijana. Hän oli kuuromykkäkoulun opettaja, joka vaelsi loma-aikoinaan ja myöhemmin eläkeläisenä ympäri Suomea ja tallensi valtavan määrän kansanperinnettä. Tästä aineistosta hän laati parisenkymmentä teosta. Varsinaisena elämäntyönään Paulaharju piti keräämäänsä aineistoa, mutta koska tiesi sen jäävän arkistoihin, niin hän halusi saattaa edes osan siitä takaisin kansalle kirjojen muodossa. Samuli ja Jenny Paulaharju suunnittelivat viimeisinä vuosinaan laativansa kertojistaan kirjaa, mutta Samuli ei enää ehtinyt aloittaa työtä eikä Jenny yksinään katsonut kykenevänsä tekemään työtä.

Marjut Paulaharju esittelee tässä teoksessa nämä kertojat Samuli Paulaharjun 140-vuotisjuhlavuoden merkeissä. Hän on etsinyt heistä tietoja alueittain matkapäiväkirjoista, Paulaharjun kirjojen teksteistä ja hänen kirjoittamistaan artikkeleista. Teos johdattaa lukijan myös Samuli Paulaharjun monille matkoille ja esittelee hänen elämänvaiheitaan, osittain eri näkökulmasta kuin aiemmin.

Alajärvi, Alavus, Evijärvi, Ilmajoki, Isojoki-Storå, Isokyrö-Storkyro, Karijoki-Bötom, Kaskinen-Kaskö, Kauhajoki, Kauhava, Kuortane, Kurikka, Laihia-Laihela, Lappajärvi, Lapua-Lappo, Perho, Seinäjoki, Soini, Teuva-Östermark, Veteli-Vetil, Vimpeli, Ähtäri-Etseri
Eepos-kirjastot.

Espoo-Esbo, Helsinki-Helsingfors, Kauniainen-Grankulla, Vantaa-Vanda
Helmet-kirjastot.