Mitä oikeudet ovat?: Filosofian ja oikeustieteen näkökulmia

Maailmaa jäsennetään yhä useammin oikeuksien avulla. Huoli ilmastonmuutoksesta on lisännyt pohdintaa luonnonympäristön oikeuksista, ja turvapaikanhakijoiden kohtelusta keskusteltaessa esiin nostetaan etenkin ihmisoikeudet. Myös sananvapauden ja vihapuheen suhde synnyttää kiivasta väittelyä oikeuksien rajoista.

Mitä oikeudet ovat? -teoksessa oikeuden käsitettä ja sen kehitystä pohtivat niin oikeustieteilijät kuin filosofitkin. Se on ensimmäinen suomenkielinen kirja, jossa näiden kahden tieteenalan edustajat keskustelevat oikeuksista saman pöydän ääressä.

Mitä tarkoittaa, että jollakulla on oikeus johonkin? Voiko puulla olla oikeuksia? Entä mihin universaalit ihmisoikeudet perustuvat? Monet luvuista muodostavat parin, jossa samaa aihetta lähestytään eri näkökulmista. Väittelyyn kannustavalla otteellaan teos kutsuu lukijankin mukaan keskusteluun.

Gaudeamus 1. painos

Mitä oikeudet ovat?: Filosofian ja oikeustieteen näkökulmia

Aalto-Heinilä, Maija; Kurki, Visa

Haluatko juristiksi?