Miksi mies pelkää naista? Ja mitä siitä seuraa

Syöjätär, vaarallinen viettelijä, etäinen kuvajainen - nainen on miehelle usein pelottava kummajainen. Naisen pelko on tuttua niin myyteistä ja historian tapahtumista kuin jokapäiväisestä arjestamme. Mistä tuossa pelossa on kyse ja miten se vaikuttaa yksilön elämään ja yhteiskuntaamme? Jorma Myllärniemi kuvaa naisen pelon syntyä yksilön psyykkisen kehityksen näkökulmasta. Suhtautumistapa naisiin kylvetään miehen mieleen jo varhaisissa äitikokemuksissa. Sinne yltävät myös naisen pelon juuret. Pelon jäljet näkyvät miehen elämässä muun muassa parisuhteen solmimisen vaikeuksina tai naiseen kohdistettuna ylenkatseena, jopa väkivaltana. Jotkut eristäytyvät naisista kokonaan. Yhteiskunnassa naisen pelko ruokkii sortoa ja sukupuolten epätasa-arvoa, kun miehet yrittävät voittaa pelkoaan alistamalla ja rajoittamalla. Traagista on, että helposti jää näkemättä, että naiseen sijoitettu paha on usein lähtöisin miehen omasta mielestä.

Kirjapaja 1. painos

Narsismi: vamma ja voimavara

Myllärniemi, Jorma

Narsismi: vamma ja voimavara