Mielen rajoilla. Arjen kummat kokemukset.

Arkiymmärryksen ylittävät, yliluonnollisilta tuntuvat kokemukset ovat yleisiä, mutta suhtautuminen niihin on latautunutta. Kokemusten luonne ja alkuperä askarruttavat ihmisiä: ovatko kokemukset todellisia vai mielen sairautta? Lääketiede arvottaa kokemukset epänormaaleiksi, uskonnollisissa ja new age -tulkinnoissa niitä taas on pidetty hyväksyttävinä ja suotavina. Taitelijoille nämä kokemukset ovat osa luovaa työtä. Mielen rajoilla kuvaa kummia kokemuksia yli 200 kirjeen valossa. Kirjeissä tämän päivän suomalaiset kuvaavat erikoisia kokemuksiaan kuten ennenäkyjä, outoja valoja ja ääniä tai vainajien kohtaamisia. Moni kertoo kokeneensa leimaamista tai häpeää kokemustensa takia. Teoksessa kahdeksan eri tieteenalojen tutkijaa tarkastelee, miten ihmiset kuvaavat kokemuksiaan ja miten kokemukset voivat rikastaa käsitystä ihmismielestä. Ennakkoluuloja purkava teos pyrkii hälventämään kokemuksiin liittyvää häpeäleimaa. Teos sopii oppikirjaksi terveys- ja yhteiskuntatieteisiin, psykologiaan ja kulttuurintutkimuksen aloille, sekä kaikille kummista kysymyksistä kiinnostuneille lukijoille.

Mielen rajoilla. Arjen kummat kokemukset.

Honkasalo, Marja-Liisa; Koski, Kaarina

Reikä sydämessä : sairaus pohjoiskarjalaisessa maisemassa

Honkasalo, Marja-Liisa

Huuhaa-Suomen historia