Marlene Dietrich ja salattu sisar - Fasismin varjo tähtikultin yllä

Tosielämän perhedraama, jonka näyttämöinä toimivat Hollywoodin unelmatehdas ja Bergen-Belsenin keskitysleiri. Samaan aikaan, kun Marlene Dietrich toisen maailmansodan vuosina viihdytti amerikkalaissotilaita, hänen sisarensa Elisabeth pyöritti keskitysleirillä elokuvateatteria Wehrmachtin sotilaille ja SS-miehille. Marlene ja Elisabeth Dietrich – glamour-kuningatar ja harmaa hiirulainen. Toinen sisarista oli sodassa natseja vastaan, toinen seurasi tottelevaisesti kansallissosialistisen puolueen ohjelmaa. Kun Marlenelle selvisi, että hänen sisarensa ja tämän mies pitivät elokuvateatteria Bergen-Belsenissä vuonna 1945, hän ei enää koskaan maininnut julkisuudessa sisarensa nimeä. Marlene pyyhki Elisabethin elämäkerrastaan ja vaikeni tämän olemassaolosta elämänsä loppuun saakka. Haastatteluissa hän saattoi kertoa, ettei hänellä ole sisaruksia. Salaa Marlene kuitenkin piti yhteyttä sisareensa ja tuki tätä. Kaikkina niinä vuosina, joina Marlene kielsi sisarensa olemassaolon, sisarukset kävivät tiivistä kirjeenvaihtoa. Näiden aiemmin julkaisemattomien kirjeiden sekä muiden alkuperäisdokumenttien pohjalta Heinrich Thies kertoo häkellyttävän tarinan sisaruksista, jotka elivät täysin vastakkaisissa maailmoissa.

Minerva Kustannus 1. painos

Marlene Dietrich ja salattu sisar - Fasismin varjo tähtikultin yllä