Mannerheim-ristin ritari 9 Eero Kivelä

Vuonna 1908 Tampereella syntynyt Eero Kivelä oli nuoruudessaan aktiivinen suojeluskuntalainen. Talvisodassa hän palveli reserviluutnanttina ja kunnostautui legendaarisessa Tolvajärven taisteluissa. Jatkosodassa Kivelä palveli kapteenina ja sai toiminnastaan ensimmäisenä reservinupseerina Mannerheim-ristin ritarin arvon syksyllä 1941. Hän oli mukana Suursaaren valtauksessa ja palveli sodan loppuvaiheessa pataljoonankomentajana, mm. virolaisvapaaehtoisista kootussa JR 200:ssa. Jatkosodan jälkeen kesällä 1945 Kivelä sai 14 kuukauden vankeustuomion asekätkentäjutun yhteydessä. Kivelä oli yksi operaation johtohahmoja Keski-Suomessa ja Pohjois-Hämeessä. Hänen kirjeenvaihtonsa ja päiväkirjansa tuovat asekätkentään täysin uutta tietoa. Ollessaan Valpon vankina Kivelä kuitenkin nousi varasijalta eduskuntaan ja aloitti kansanedustajana 10.10.1945. Kivelän uraan mahtui suuri määrä myös muita luottamustehtäviä. Vuonna 1967 Kivelä ylennettiin reservissä everstiluutnantiksi.

Minerva Kustannus 1. painos

Mannerheim-ristin ritari 9 Eero Kivelä