Lapsuus ja arki antiikissa ja keskiajalla

Teos lähestyy lasten kokemuksia antiikissa ja keskiajalla tarinoiden ja konkreettisten esimerkkien kautta. Mistä arki koostui, miten tytöt ja pojat käyttivät aikansa, ja millaisia iloja ja suruja elämään kuului? Usein ajatellaan, että lasten elämä antiikissa ja keskiajalla oli kurjaa ja heitä kohdeltiin julmasti. Vastakohdaksi esitetään valoisa ja sivistynyt nykyaika, joka korostaa lapsen oikeuksia. Lapsuus ja arki antiikissa ja keskiajalla osoittaa tuon käsityksen yksipuolisuuden. Lasten elämää luonnehti suhde vanhempiin ja muihin perheenjäseniin, leikki ja oppiminen niin koulussa kuin jokapäiväisissäkin askareissa - kuten nykyäänkin. Toisaalta lasten tekemä työ ja uskonto arjen rytmittäjänä tekevät vanhan maailman lapsuudesta meille vieraan. Teos tuo esille lasten omia näkökulmia ja kokemuksia sekä vertailee elämää Rooman valtakunnassa ja sydänkeskiajalla. Elämänmakuisten esimerkkiensä ansiosta kirja on kiinnostavaa luettavaa. Se on ensimmäinen laaja suomeksi tehty tutkimus aiheesta, ja sen näkökulmat ovat kansainvälisestikin uraa uurtavia.

Lapsuus ja arki antiikissa ja keskiajalla

Katajala-Peltomaa, Sari; Vuolanto, Ville

Verta vuotava kuva ja muita outoja ihmeitä : eletty usko myöhäiskeskiajalla

Katajala-Peltomaa, Sari; Kuuliala, Jenni; Räsänen, Marika