Lapsuus hoidossa?: Aikuisten päätökset ja lasten kokemukset päivähoidossa

Onko hoito hanskassa ja lapsuus lapasessa, kun lapsi on pantu päiväkotiin? Useimmiten ei ole. Mutta mistä päivähoidon kriisi johtuu, ja mitä sille voi tehdä? Teoksessa pureudutaan päivähoidossa vallitsevaan ajattelutapaan. Onko päivähoidon tehtävä säilyttää lapsia vai tarjota eväitä elämään? Miksi lapsia hoitamaan päätyy ihmisiä, jotka eivät pohjimmiltaan ole alalle halunneet, saati sitä opiskelleet? Johtuvatko ongelmat liian suurista ryhmistä? Aikuisten jaksamisesta ja uupumisesta puhutaan - entä lasten?

Lapsuus hoidossa? vaatii asennemuutosta, päätöksiä ja uudenlaisia tekoja. Lapsen kokemukset kulkevat punaisena lankana läpi kirjan. Asiantuntevasti, hauskasti ja havainnollisesti teos hahmottelee omaleimaista ja elinvoimaista varhaiskasvatusta, joka kantaa kauas tulevaisuuteen. Kirja soveltuu varhaiskasvatuksen ammattilaisille, opiskelijoille, vanhemmille ja kaikille niille, jotka ovat kiinnostuneita pienten lasten elämästä. FT Marjatta Kalliala on lastentarhanopettaja ja varhaiskasvatuksen dosentti, joka työskentelee yliopistonlehtorina Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitoksella. Hänen aiempia teoksiaan ovat mm. päiväkotielämää tarkasteleva Kato mua! (Gaudeamus 2008)

Gaudeamus 2. painos

Lapsuus hoidossa?: aikuisten päätökset ja lasten kokemukset päivähoidossa

Kalliala, Marjatta

Kato mua!: Kohtaako aikuinen lapsen päiväkodissa?

Kalliala, Marjatta

Kato mua! : kohtaako aikuinen lapsen päiväkodissa?

Paras leikkini : muumiohipasta vakoojaoraviin

Varhaiskasvatuksen käsikirja