Lapset, nuoret ja älylaitteet : taiten tasapainoon

Lähes jokaisen suomalaisen lapsen ja nuoren käytettävissä on älylaite, ja sen kautta heidän ulottuvillaan onkin koko maailma - kaikessa ihanuudessaan ja raadollisuudessaan, vaikka kellon ympäri. Siinä missä nuoret aiemmin ottivat vanhempiensa kanssa yhteen kotiintuloajoista ja päihdekokeiluista, nykyisin vääntöä syntyy usein älylaitteiden käytöstä.

Lapset, nuoret ja älylaitteet -kirjan tavoitteena on tiedon avulla poistaa turhia epäluuloja ja huolia ja siten voimaannuttaa meidät älylaitteiden käyttäjät, niin vanhat kuin nuoretkin. Samalla kirja opastaa meitä reagoimaan johdonmukaisesti silloin, kun tilanne sitä vaatii.

Kirjoittajat ovat älylaitteisiin, niiden toiminnallisuuksiin sekä lasten ja nuorten tasapainoiseen kehitykseen ja hyvinvointiin perehtyneitä tutkijoita ja asiantuntijoita. Kirjassa käsitellään älylaitteiden vaikutuksia niin aivojen kehitykseen, vuorovaikutukseen kuin vapaa-ajan viettotapoihinkin. Kirja vastaa ajankohtaisiin kysymyksiin: Kuinka hallita älylaitteiden aiheuttamaa stressiä? Aiheuttavatko älylaitteet riippuvuutta? Miten pelaaminen vaikuttaa lapsiin ja nuoriin? Onko älylaite heille turvallisuusriski? Vinkkejä tarjotaan myös siihen, kuinka älylaitteita kannattaa lähestyä oppimisen, unen ja fyysisen terveyden edistämisen näkökulmista.

Toivomme, että tämä kirja edistää kaikkien lasten ja nuorten hyvinvoinnista kiinnostuneiden aikuisten kehittymistä älylaitteiden tasapainoisen käytön tukijoiksi. Digitaalinen aika edellyttää meiltä aikuisilta kasvattajina uudenlaista osaamista ja tarjolla olevien mahdollisuuksien ymmärrystä ja hallintaa. Lisäksi tarvitsemme itsesäätelyn taitoa sitä opettelevien lastemme ja nuortemme rinnalla.

Laukka, Pippa; Karonen, Iina-Sofia

Hyvä kasvatus - kasvatus hyvään : dialogisen kasvatuksen filosofinen tarkastelu erityisesti vanhemmuuden näkökulmasta

Värri, Veli-Matti

Voita stressi: 19 harjoitusta stressinhallintaan