Laman taittaja: Raimo Sailas ja kolme talouskriisiä

Talouden etulinjassa - elämäkerta "kaikkien leikkausten isästä"

Virkamieslegenda Raimo Sailas koki urallaan kolme talouskriisiä, jotka ravistelivat Suomea kuin sodat. Sailas oli elvyttämässä Suomea nousuun 1970-luvun lopun taantumasta ja taittamassa 1990-luvun alun lamaa leikkauksilla. Kun finanssikriisi romautti Suomen talouden 2009, Sailas kutsuttiin talkoisiin, mutta näivetystauti sai lopulta yliotteen. Suurten ikäluokkien edustajana Sailas oli rakentamassa hyvinvointivaltiota - kunnes talouden katovuodet pakottivat hänet astumaan pelastuspartion johtoon. Talouden sotakirja pitää lukijan otteessaan. Ministeri Raimo Sailas (s. 1945) jäi eläkkeelle valtiovarainministeriön valtiosihteerin tehtävästä keväällä 2013.

VTT ja kustannuspäällikkö Jarkko Vesikansa (s. 1970) käsitteli teoksessaan Salainen sisällissota (Otava 2004) Suomen kylmää sotaa.

Otava 1. painos

Talous ja utopia