Kristendomens hjärta: att återupptäcka den kristna tron och leva ett helhjärtat liv

I boken Kristendomens hjärta - Att återupptäcka den kristna tron och leva ett helhjärtat liv, formulerar Marcus J. Borg (1942-2015) en kristen tro som tar vår tids vetenskapliga världsbild på allvar. Ingen annan har som Borg lyckats kombinera ett passionerat kristet engagemang med en bibelsyn som han själv kallar för historisk, metaforisk och sakramental, istället för bokstavlig-faktisk. Han försöker bygga broar mellan det som han kallar för det "tidigare paradigmet" inom kristen tro och "det framväxande paradigmet". Han skriver utan svåra facktermer och vänder sig med en lättläst och pedagogisk stil till en möjligast bred läsekrets.

Boken har ett förord av ärkebiskop emeritus KG Hammar: ”Borg vill visa att det är möjligt att tro också med bejakande av en nutida vetenskapligt formulerad världsbild. Det är inte bara möjligt, menar han. Det är också spännande, utmanande och förvandlande”, skriver Hammar i förordet.

Marcus J. Borg var en nordamerikansk bibel- och Jesusforskare med svenska rötter. Han var en av den progressiva teologins mest inflytelserika röster, internationellt välkänd i såväl akademiska som kyrkliga kretsar. Borg har skrivit ett tjugotal böcker.

Tomas von Martens 2. painos
SWE EISBN: 9789529374397

Kristinuskon sydän: uudelleen löydetty usko

Den radikale Paulus: kyrkans konservativa ikon som progressiv visionär