Kriminologia. Rikollisuus ja kontrolli muuttuvassa yhteiskunnassa

Miksi toiset ihmiset tekevät enemmän rikoksia kuin toiset? Mistä syystä laittomuudet kasaantuvat joillekin alueille? Miten köyhyys, ihmisen persoonallisuus ja sosiaalinen kontrolli vaikuttavat rikollisuuteen? Millä tavoin rikollisuus on muuttunut ajan saatossa? Kriminologia tutkii arkaluontoisia ilmiöitä, sillä rikoksen tekijä ei yleensä halua tekoaan muiden tietoon. Myös rikoksen uhri voi pyrkiä mieluiten unohtamaan kokemuksensa. Yhteiskunnallisessa keskustelussa kysymykset rikollisuudesta ja turvallisuudesta ovat kuitenkin tulleet yhä tärkeämmiksi. Kriminologia vastaa näihin kysymyksiin uusimman tutkimustiedon avulla. Teoksessa tarkastellaan myös uusia rikosuhkia, kuten kyberrikollisuutta ja terrorismia, sekä rikollisuuden ehkäisemisen keinoja. Kuinka voidaan saavuttaa entistä turvallisempi, kansalaisia oikeudenmukaisesti kohteleva yhteiskunta?

Alajärvi, Alavus, Evijärvi, Ilmajoki, Isojoki-Storå, Isokyrö-Storkyro, Karijoki-Bötom, Kaskinen-Kaskö, Kauhajoki, Kauhava, Kuortane, Kurikka, Laihia-Laihela, Lappajärvi, Lapua-Lappo, Perho, Seinäjoki, Soini, Teuva-Östermark, Veteli-Vetil, Vimpeli, Ähtäri-Etseri
Eepos-kirjastot.

Espoo-Esbo, Helsinki-Helsingfors, Kauniainen-Grankulla, Vantaa-Vanda
Helmet-kirjastot.

Kriminologia : rikollisuus ja kontrolli muuttuvassa yhteiskunnassa

Aaltonen, Mikko; Kivivuori, Janne; Näsi, Matti; Suonpää, Karoliina; Danielsson, Petri

Kriminologia

Menneisyyden rakentajat : teoriat historiantutkimuksessa

Tepora, Tuomas; Danielsbacka, Mirkka; Hannikainen, Matti O.

Lasten ja nuorten rikokset : opas ennaltaehkäisyyn ja rikoskierteiden katkaisuun

Turkka, Heikki; Saarholm, Julia

Avaimia menneisyyteen: opas historiantutkimuksen menetelmiin

Danielsbacka, Mirkka; Hannikainen, Matti O.; Tepora, Tuomas