Kivi bolševikin kengässä : Neuvostoliiton tavoitteet Suomessa 1917-1970

Kun bolševikit saivat Venäjällä vallan vuonna 1917, joutui länsimainen Suomi tahtomattaan Moskova-johtoisen kansainvälisen kommunismin pyörteisiin 74 vuoden ajaksi. Bolševikkien tavoitteena oli kommunistinen Suomi. Stalin ryhtyi toteuttamaan päämäärää 30.11.1939 aloittamallaan sodalla. Jatkosodan aikana Stalin joutui kuitenkin olosuhteiden pakosta muuttamaan linjaansa, ja hän tunnusti 1.12.1943 yhdessä Yhdysvaltojen ja Ison-Britannian kanssa Suomen natsi-Saksasta erillisen aseman toisessa maailmansodassa. 19.9.1944 solmitussa välirauhansopimuksessa Neuvostoliitto rakensi edellytyksiä kommunismin etenemiselle Suomessa. Alkoi pitkällinen poliittinen kamppailu Suomesta, jonka yhtenä piirteenä oli pyrkimys eristää Suomi läntisestä maailmasta. Stalinin kuoleman jälkeen 1953 NKP ja SKP käynnistivät uudelleen kansanrintamapolitiikan, ja pian KGB:n lonkerot ulottuivat kaikkialle suomalaiseen yhteiskuntaan. Alkoi ajanjakso, jota sittemmin alettiin kutsua suomettumiseksi. Kommunismin uhka Suomessa oli paljon todellisempi kuin täällä aina ymmärrettiin. Kirja perustuu laajoihin arkistotutkimuksiin sekä monipuoliseen tutkimuskirjallisuuteen. Siinä on myös ennen julkaisematonta tietoa Supon arkistosta.

Minerva Kustannus 1. painos

Kaarina-S:t Karins, Kustavi-Gustavs, Laitila, Lieto-Lundo, Masku, Mynämäki, Naantali-Nådental, Nousiainen-Nousis, Paimio-Pemar, Pyhäranta, Raisio-Reso, Rusko, Salo, Sauvo-Sagu, Taivassalo-Tövsala, Turku-Åbo, Uusikaupunki-Nystad, Vehmaa
Vaski-kirjastot.

Kivi bolševikin kengässä : Neuvostoliiton tavoitteet Suomessa 1917-1970

Seppinen, Jukka

Kylmää rauhaa: Kekkonen, sotilastiedustelu ja Tsekkoslovakian miehitys

Turunen, Pekka; Tuominen, Mika

Kun presidentti Koivisto esti Karjalan palauttamisen

Seppinen, Jukka

Kiinan kansantasavallan historia

Paltemaa, Lauri; Vuori, Juha A.

Aseveljiä vai liittolaisia? : Suomi, Saksan liittosopimusvaatimukset ja Rytin-Ribbentropin-sopimus

Jokisipilä, Markku