Kaikki maallinen on vain vertauskuvaa

Kirjailija Kersti Bergroth (Viipuri 1886 – Helsinki 1975) eli erikoisen ja etuoikeutetun elämän. Hän kuului tunnettuihin pappissukuihin ja oli kotonaan kulttuuripiireissä. Hän matkusteli ja asui niin Lontoossa, Pariisissa kuin Roomassa. Hän kirjoitti kirjoja suomeksi, ruotsiksi ja saksaksi ja puhui sujuvasti useita kieliä. Eevan luokasta kirjoittanut Mary Marck on tunnetuin Kersti Bergrothin monista taiteilijanimistä ja nimimerkeistä. Etenkin karjalaisten rakastama on Bergrothin näytelmä Anu ja Mikko. Kersti Bergrothin tuottelias kirjailijan ura ulottuu vuodesta 1911 vuoteen 1973. Hän kirjoitti romaaneja, viihdettä, nuorisokirjoja, pakinoita, näytelmiä, elokuvakäsikirjoituksia ja lehtijuttuja, käänsi kirjoja ja toimitti aikakausjulkaisuja. Elämäkerta keskittyy henkisen polun kulkijaan ja antroposofiin ja pohtii maailmankatsomuksen, elämäntarinan ja kirjallisen työn yhteen kietoutumista. Kirjoittaja dosentti Tiina Mahlamäki on uskontotieteen yliopistonlehtori Turun yliopistossa.

Kalle Päätalo. Kirjailijan elämä

Ylönen, Ritva