Josef Mengele: Elämä ja teot

Tähän mennessä täydellisin kuvaus Josef Mengelen elämästä, alkaen syntymästä ja päättyen kuolemaan. Mengele tunnetaan yhtenä holokaustin pahimmista rikollisista, mutta teos avaa näkymän myös tämän jo melkeinpä myytiksi muuttuneen hahmon sukutaustaan ja siviilielämään.

Josef Mengelen elämä jakaantui kolmeen jaksoon: sotaa edeltävään valmistautumiseen tieteelliselle uralle, toimimiseen Auschwitzin keskitysleirin lääkärinä ja loppuelämän kestäneeseen pakoon Etelä-Amerikassa.

Loppuun asti Mengele piti itseään tiedemiehenä. Hänen mielestään raa'at tutkimukset olivat lääkärin etiikan mukaista tiedettä, jonka tavoitteena oli ihmisrodun parantaminen. Auschwitzista paetessaan hän keräsi mukaan kaiken aineistonsa ja säilytti sitä, vaikka sen paljastuminen olisi johtanut varmaan kuolemantuomioon.

Auschwitzin kuoleman enkeliä etsittiin kiivaasti koko hänen loppuelämänsä. Mengele kuoli hukkumalla vuonna 1978 Sao Paulossa. Mahdollisuus saattaa hänet oikeuden eteen oli menetetty.

Josef Mengele: Elämä ja teot

Posner, Gerald L.; Ware, John; Jokinen, Pertti