Jihadi John: Miten tavallisesta lontoolaispojasta tuli Isisin pyöveli

Polttavan ajankohtaisessa teoksessaan Robert Verkaik kertoo miten nuoresta, koulutetusta englantilaismiehestä tuli murhanhimoinen terroristi. Samalla hän sukeltaa syvälle radikalisoitumisen syihin. Verkaik on ainut ”Jihadi Johnia” milloinkaan haastatellut toimittaja.

Elokuussa 2014 YouTubessa julkaistiin video, joka järkytti koko maailmaa. Siinä mustahuppuinen, täydellistä brittienglantia puhuva mies teloittaa näytöstyyliin amerikkalaisen toimittajan James Foleyn. Mustahuppuisesta miehestä tuli terroristijärjestö Isisin kasvot, ja media antaa hänelle nimen Jihadi John. Kun miehen oikea henkilöllisyys selvisi, toimittaja Verkaik järkyttyi. Kyseessä oli kuusivuotiaana perheensä mukana Lontooseen muuttanut Mohammed Emwasi, jota Verkaik oli haastatellut vuonna 2010. Tuolloin Emwasi oli kääntynyt hänen puoleensa kertoakseen, että MI5 vainosi häntä ja hänen perhettään. Seurasiko MI5 jo tuolloin vaarallisena pitämäänsä nuorta miestä, vai tekikö se Emwasista sellaisen?

Robert Verkaik on englantilainen freelance-toimittaja, joka kirjoittaa Sunday Telegraph, Sunday Times, Mail on Sunday, Daily Mail ja Independent sanomalehtiin.

Militant Islam: A sociology of characteristics, causes and consequences

Vertigans, Stephen