Japanilainen musiikki: Taiko-rumpujen kuminasta J-poppiin

Japanilaisella musiikilla on yli tuhatvuotiset perinteet. Se on erottamaton osa ikonisinta japanilaisuutta ja kietoutuu niin shintolaisuuden ja sumopainin rituaaleihin kuin geishojen viihdytystaitoihin. Japanilaiset videopeli-, anime- ja elokuvasäveltäjät ovat maailmankuuluja taide- ja viihdemusiikin välimaastoon asettuvilla teoksillaan, ja J-rockin vannoutuneita faneja löytyy jokaisesta maailmankolkasta. Teos esittelee japanilaisen musiikkikulttuurin koko kirjon keisarillisen hovin seesteisestä tunnelmasta riehakkaaseen kabuki-teatteriin, orkestraalisiin taideteoksiin ja pop- ja rock-hitteihin. Samalla se tutustuttaa maan historiallisiin vaiheisiin, yhteiskunnan piirteisiin ja omaperäiseen estetiikkaan. Kirjaa täydentävät ainutlaatuiset japanilaisten tekijöiden alkuperäishaastattelut. Niissä ääneen pääsevät eri musiikkityylien edustajat, kuten legendaarinen nykysäveltäjä Toshi Ichiyanagi ja miljoonia albumeita myynyt poptähti Takako Okamura. Tämä maailmanlaajuisestikin ainutlaatuinen perusteos kertoo muun muassa, miksi japanilaiset rakastavat karaokea, kuinka taiko-rummuttajien hypnoottinen syke valloitti maailman, miksi Japanissa populaarimusiikilla on niin poikkeuksellinen asema ja miten maasta tuli peli- ja elokuvamusiikin suurvalta. Se paljastaa myös, että Japanissa on tehty maailman ensimmäinen painettu nuotti 1400-luvulla sekä versioita suomalaisista pop-kappaleista jo 1960-luvulla.

Gaudeamus 1. painos

Japanilainen musiikki

Lehtonen, Lasse

Populaarimusiikin tutkimus