Infra 2015 : rakennusosa- ja hankenimikkeistö : määrämittausohje

Onnistuneen rakennushankkeen yksi keskeisistä tekijöistä on toimiva, luotettava ja yhtenäinen käsitteistö. Käsitteistö palvelee rakennushankkeeseen olennaisesti kuuluvaa osapuolten välistä tiedonkulkua. Infra 2015 -nimikkeistön ovat laatineet alan parhaat asiantuntijat ja se yhtenäistää alan käsitteistön. Infra 2015 -nimikkeistöä voidaan hyödyntää rakennushankkeen suunnittelu-, rakennuttamis- ja tuotantovaiheissa. Nimikkeistön rakennusosat kuvaavat lopputuotteiden rakenteellisia osia. Hanketehtävät kuvaavat rakennushankkeen eri osapuolten tehtäviä ja vastuita. Hankenimikkeiden jaottelun lähtökohtana ovat hankkeen läpikäynnin edellyttämät tehtävät sekä alan yleinen sopimuskäytäntö. Tämä julkaisu on jo toinen uudistettu versio INFRA 2006 -nimikkeistöstä ja se - tukee aikaisempaa enemmän tietomallintamista - helpottaa väylähankkeiden määrä- ja kustannuslaskentaa - pitää sisällään entistä tarkemmat ja selkeämmät määritelmät käytetyistä termeistä. Infra 2015 -nimikkeistö soveltuu käytettäväksi kustannusten hallinnan ja tuotannon ohjauksen apuvälineenä uus-, laajennus- ja korvaushankkeissa. Rakennusosa- ja hankenimikkeistö kuvaa lopputulosta ja sille asetettuja laatuvaatimuksia. Nimikkeistön määrämittausperusteiden avulla varmistutaan siitä, että kaikki osapuolet tietävät käytössä olevat mittayksiköt. Rakennusosa- ja hankenimikkeistö toimii parhaimmillaan lähtökohtana tilaajan, suunnittelijoiden ja urakoitsijoiden välisille sopimuksille.

Rakennustieto Oy 1. painos

Rakennusosien kustannuksia 2015