Informaatiohyöky tiedon ja osaamisen hallinta työelämässä

Informaatiohyöky on ajatuksia herättävä teos, jossa pohditaan tietoon sidotun työn tulevaisuutta. Teoksessa Suomea tarkastellaan osana globaalin talouden kenttää, joka on muuttanut suomalaisten työympäristön entistä vaativammaksi. Muutokset ovat nopeita, tuotteiden elinkaaret lyhenevät ja informaation määrän kasvu on huimaa. Asiantuntijatyö edellyttää juuri oikean tiedon löytämistä, mutta kuinka löytää tarvittava tieto riittävän nopeasti? Teoksessa arvioidaan osaamisen johtamisen ja työelämän kehittämisen viimeaikaisia suuntia. Työtä on koetettu hallita lisäämällä tekniikkaa ja kouluttamalla ihmisiä. Tämä ei kuitenkaan ole onnistunut. Tekniikasta on tullut entistä hallitsevampaa, ja se uhkaa uuvuttaa käyttäjänsä. Yksi kohtalokkaimmista virheoletuksista on ollut se, että teknologia tehostaisi kaikkea työtä, myös luovaa työtä. Tarkastelun kohteena ovat myös globaaliin talouteen ja teknologiseen kehitykseen kietoutuvat eettiset ongelmat, kuten työn ulkoistaminen sekä osaamisen ja hyvinvoinnin epätasainen jakautuminen. Informaatiohyöky tarjoaa silti valoisampiakin tulevaisuudennäkymiä käsittelemällä luovaa osaamista, johon voi kätkeytyä työelämän muutoksen mahdollisuus. Kuinka yrityksissä opittaisiin löytämään luovuus ja hyödyntämään sitä paremmin?

Kaarina-S:t Karins, Kustavi-Gustavs, Laitila, Lieto-Lundo, Masku, Mynämäki, Naantali-Nådental, Nousiainen-Nousis, Paimio-Pemar, Pyhäranta, Raisio-Reso, Rusko, Salo, Sauvo-Sagu, Taivassalo-Tövsala, Turku-Åbo, Uusikaupunki-Nystad, Vehmaa
Vaski-kirjastot.

Informational societies