Informaatio, informaatiolukutaito ja oppiminen
Internetin kehitys on merkinnyt radikaalia muutosta informaatioympäristöömme. Informaatioyhteiskunta luo erityisiä haasteita opettajalle ja oppijalle: • Informaatiota on tarjolla sille, joka osaa sitä hakea. Osaako oppija hakea ja arvioida informaatiota? Osaako opettaja ohjata informaation hankintaa ja arviointia? • Informaatio ei ole tietoa vaan raaka-ainetta tiedon rakentamiseen. Tukevatko opetuskäytännöt informaation käyttöä tiedon rakentamiseen? Kehittyvätkö oppijoiden itsenäisen tiedonhankinnan valmiudet? • Itsenäinen tiedonhankinta ja oppijakeskeiset opetusmuodot kuuluvat yhteen. Miten itsenäinen tiedonhankinta liitetään osaksi opetuksen käytäntöä? • Omaehtoinen opiskelu korostuu työelämässä. Siirtyvätkö informoidun oppimisen valmiudet työelämään? Kirjan tavoitteena on hahmottaa itsenäisen tiedonhankinnan ja oppimisen vuorovaikutusta tutkimisen näkökulmasta. Se sopii myös opetustyönsä tavoitteita ja sisältöä pohtiville käytännön ammattilaisille: opettajille, kirjastonhoitajille ja informaatikoille. Kirjasta hyötyvät myös työelämässä toimivat kouluttajat, tiimiohjaajat ja henkilöstön kehittäjät. Kirjan voi tilata myös painettuna versiona Tampereen yliopiston kirjaston virtuaalikirjakaupassa.