Ihana X: Matematiikan lumoa nollasta äärettömään

Kuinka Google hakee osumia internetistä? Kuinka monia ihmisiä pitäisi tapailla ennen vakiintumista? Kuinka kääntää patja niin, että se kuluu mahdollisimman tasaisesti? Ihana X avaa matematiikan maailmaa ymmärrettävästi ja loputtoman kiehtovasti. Kirja saattaa lukijan yhä uusien ahaa-elämysten äärelle ja valaisee esimerkiksi sitä, miksi luvut ovat niin hyödyllisiä, mitä totuuksia onkaan Pythagoraan lauseen taustalla ja miksi jotkin äärettömät ovat suurempia kuin toiset. Oli lukija armoitettu matemaattisissa kysymyksissä tai ei sinnepäinkään, kirja selittää matematiikan tärkeimmät ja jännittävimmät periaatteet selkeästi, nokkelasti ja hauskasti. Lukijalle riittää uteliaisuus ja maalaisjärki. Steven Strogatz on sovelletun matematiikan professori Cornellin yliopistossa Yhdysvalloissa. Hän on yksi maailman tunnetuimmista matemaatikoista, ja hänet on palkittu myös matematiikan yleistajuistajana. Ihana X on syntynyt Strogatzin New York Timesin verkkolehteen kirjoittamien matematiikka-aiheisten kolumnien pohjalta.

Art House Oy 1. painos

Ihana X: Matematiikan lumoa nollasta äärettömään