Hyppysellinen tiedettä. Valeomenapiirakka ja muita kokeiluja keittiössä

Miksi peruna ei kypsy? Huomaako kukaan, jos omenapiirakassa ei ole yhtään oikeaa omenaa? Voiko makua mitata? Ruoka on vahvasti sidoksissa kulttuuriin, perinteisiin, historiaan ja tunteisiin – tutut ruoat lohduttavat ja perinneresepteihin turvaudutaan kysymättä, miksi juuri ne toimivat. Ruoka herättää myös intohimoja. Kuka tahansa ei saa esiintyä asiantuntijana, kun puhutaan ruoasta. Ruoanlaittoon liittyy runsaasti myyttejä: lihan täytyy olla huoneenlämpöistä ennen paistamista ja juuri uunista taiteiltu kakku lässähtää, jos sen täräyttää vahingossa pöydänkulmaan. Oletko kokeillut? Hyppysellinen tiedettä rohkaisee suhtautumaan kokkaamiseen uteliaasti ja testailemaan keittiössä uusia asioita. Kirjassa ruokaa rakastavat tutkijat sukeltavat ruoanlaiton kemiaan, purkavat myyttejä ja etsivät parhaita reseptejä. Ruoka on enemmän kuin molekyyliensä summa. Tieteellinen ajattelu ja testaaminen eivät pilaa nautintoa vaan päinvastoin saavat arvostamaan omia ja muiden keitoksia entistä enemmän.

Gaudeamus 1. painos

Espoo-Esbo, Helsinki-Helsingfors, Kauniainen-Grankulla, Vantaa-Vanda
Helmet-kirjastot.

Hyppysellinen tiedettä : valeomenapiirakka ja muita kokeiluja keittiössä