Hitlerin pitkä varjo. Rikos keväällä 1945 ja sukuni tarina

”Margit-täti käynnisti matkani menneisyyteen. Hänen vuokseen ryhdyin ensimmäistä kertaa pohtimaan juuriani. Sadankahdeksankymmenen juutalaisen murha toi minut lopulta lähemmäs sukuani.”

Sacha Batthyany kuulee toimittajakollegaltaan, että hänen isotätinsä osallistui järkyttävään hirmutekoon toisen maailmansodan loppuvaiheessa. Kun Batthyany alkaa tutkia tapahtumia, hänelle avautuu oman sukunsa sodan, juutalaisvihan ja vainon täyteinen akseli. Selvittely vie hänet niin sodanjälkeiseen Unkariin, Siperian vankileirien saaristoon, Argentiinaan kuin nyky-Sveitsiinkin. Ja hän tajuaa, että historia painaa hänen harteillaan kuin kivi, että mikään hänen elämässään ei ikinä ole painanut yhtä paljon.

Sacha Batthyany (1973) on sveitsiläinen toimittaja. Hän on opiskellut sosiologiaa Madridissa ja Zürichissä. Vuodesta 2015 hän on asunut suomalaistaustaisen vaimonsa kanssa Washingtonissa, jossa hän toimii Süddeutsche Zeitungin ja Tages Anzeigerin kirjeenvaihtajana.

Aula & Co 1. painos
FIN EISBN: 9789527190906

Hitlerin pitkä varjo. Rikos keväällä 1945 ja sukuni tarina

Batthyany, Sacha