Henkilötietojen käsittely – EU-tietosuoja-asetuksen vaatimukset

Tässä teoksessa kuvataan käytännönläheisesti uuden EU:n tietosuoja-asetuksen asettamat keskeisimmät velvoitteet yrityksille sekä miten niihin voidaan ennakolta valmistautua. Kirja on tarkoitettu erityisesti pienille ja keskisuurille yrityksille. Tietosuoja-asetus tuo uusia henkilötietojen käsittelyyn liittyviä velvoitteita yrityksille. Lisäksi asetuksessa säädetään rekisteröityjen henkilöiden, kuten asiakkaiden ja työntekijöiden uusista oikeuksista.

Tietosuoja-asetus vaikuttaa kaikkien yritysten toimintaan. Yritysten tulee ryhtyä toimenpiteisiin sen varmistamiseksi, että henkilötietojen käsittely on tietosuoja-asetuksen mukaista toukokuusta 2018 alkaen. Tietosuoja-asetuksen vastaisesta henkilötietojen käsittelystä on säädetty huomattavia taloudellisia seuraamuksia, jotka määräytyvät yrityksen liikevaihdon perusteella.

Tiedätkö, miten tietosuoja-asetus vaikuttaa yrityksesi toimintaan ja miten asetuksen voimaantuloon voi valmistautua? Valmistaudu päivittämään organisaatiosi henkilötietojen käsittely tasolle, joka vastaa tietosuoja-asetuksen mukaisia vaatimuksia.

Kirjassa käsitellään muun muassa seuraavia asioita:

- Mitä tarkoitetaan henkilötiedoilla ja niiden käsittelyllä? - Mitä tietoja saa käsitellä? - Mitä tietosuojadokumentaatiota yrityksellä tulee olla? - Mitä oikeuksia rekisteröidyillä henkilöillä on? - Mitä velvollisuuksia yrityksillä on? - Mitä sopimuksia henkilötietojen käsittelystä tarvitaan? - Voiko henkilötietoja siirtää EU:n ulkopuolelle? - Tarvitseeko yrityksen nimetä tietosuojavastaava?

Projektiyhteiskunnan kääntöpuolia

Rantala, Kati.; Sulkunen, Pekka.; Alasuutari, Pertti

Tietosuoja terveydenhuollossa : potilaan asema ja oikeudet henkilötietojen käsittelyssä / Arto Ylipartanen

YLIPARTANEN, Arto