Helsinki veressä: Naiset, lapset ja nuoret vuoden 1918 sodassa

Sotakohtaloita sadan vuoden takaa

Uusi tutkimus nostaa esiin Suomen sisällissodan helsinkiläiset, lapset, nuoret ja naiset, niin todistajina kuin uhreina.

Sisällissodan tutkimuksessa pääkaupunki Helsinki on jäänyt merkitykseensä nähden suhteellisen vähälle huomiolle. Sari Näre kuvaa sodan syttymistä ja kulkua Helsingissä sekä sen jälkeistä vankileirikatastrofia ikä- ja sukupuolinäkökulmasta. Hän tarkastelee sosiaalisten taustatekijöiden lisäksi sisällissotaan liittyviä kulttuurisia merkityksiä.Näre havainnollistaa Helsingin eri kulmilla käytyä sisällissotaa nuorten ja lasten näkökulmasta sekä punaisten ja valkoisten naisten toimintaa sodankäynnissä, sen todistajina ja uhreina. Hän kuvaa varsinkin naisten, lasten ja nuorten oloja Suomenlinnan ja Santahaminan vankileireillä ja nostaa esiin kysymyksiä, joita nykyään käsiteltäisiin sotarikoksina.

VTT, sosiologian dosentti Sari Näre on taustaltaan nuoriso- ja sukupuolikulttuurin tutkija. Kymmenen vuoden ajan hän on tutkinut erityisesti lasten, nuorten ja toisinajattelijoiden kokemuksia talvi- ja jatkosodassa. Hänen viimeisin kirjansa Sota ja seksi (2016) käsitteli rintamamiesten seksuaalikerrontaa korsuissa. Näre sai Suomen tiedetoimittajain liiton tiedeviestintäpalkinnon vuonna 2017.

Tammi 1. painos
FIN EISBN: 9789520400125

Helsinki veressä: Naiset, lapset ja nuoret vuoden 1918 sodassa

Näre, Sari