Filologin som vetenskap artiklar om textutgivning och filologisk metod

Denna artikelsamling handlar om nordisk filologi i teori och praktik, speciellt textutgivning och filologisk metod. De sex vetenskapliga artiklarna i boken fokuserar på originalhandskriften till Johannes Messenius rimkrönika om Finland från 1620-talet, Ekenäs stads dombok i ett historisk-pragmatiskt perspektiv, domboksutgivning i Finland, textutgivning inom finländsk nordistik, editionsfilologins etik och edition som akademiskt lärdomsprov. Boken vänder sig först och främst till nordiska filologer och lingvister men även till historiker som sysslar med källutgivning och gamla handskrifter.

Harry Lönnroth (f. 1975) är filolog och filosofie doktor i nordiska språk. På Tampere University Press har han tidigare gett ut Från Närpesdialekt till EU-svenska (2003), Nordistikens historia i Finland (2004) och Ekenäs stads dombok 1623-1675 i elektronisk utgåva (2005).

Boken kan köpas tryckta från Granum.

Kaarina-S:t Karins, Kustavi-Gustavs, Laitila, Lieto-Lundo, Masku, Mynämäki, Naantali-Nådental, Nousiainen-Nousis, Paimio-Pemar, Pyhäranta, Raisio-Reso, Rusko, Salo, Sauvo-Sagu, Taivassalo-Tövsala, Turku-Åbo, Uusikaupunki-Nystad, Vehmaa
Vaski-kirjastot.

Kiveen hakattu? : pyhät tekstit ja perinteet muutoksessa

Nissinen, Martti