Etnografia metodologiana : lähtökohtana koulutuksen tutkimus

Etnografia on kiehtova ja yllätyksellisyydessään haastava lähestymistapa tutkittavaan ilmiöön. Sosiologeista, kasvatustieteilijöistä ja taidekasvattajista koostuva kirjoittajakunta luotaa uusia näkymiä etnografiseen metodologiaan.

Teoksessa lähestytään etnografista tutkimusta monitieteellisesti ja erilaisin menetelmin tuotettujen aineistojen avulla. Kirjoittajat avaavat omia tutkimusprosessejaan: millaista on olla aikuisena lasten tai nuorten parissa kentällä? Miten kenttämuistiinpanot syntyvät? Miten tutkijan ajatus kulkee erilaisten aineistojen parissa työskennellessä? Miten etnografista kirjoittamista voi käsitteellistää? Millaiset epistemologiset virtaukset ovat tämänpäiväistä etnografiaa virittäneet? Miten merkityksellistyy etnografin kenttä, entäpä konteksti?

Kirja on suunnattu etnografisesta tutkimuksesta kiinnostuneille tutkijoille ja opiskelijoille. Se soveltuu oppikirjaksi yliopistoihin ja ammattikorkeakouluihin erityisesti yhteiskuntatieteiden, kasvatustieteen, kulttuurintutkimuksen, taidekasvatuksen ja naistutkimuksen opintoihin.

Espoo-Esbo, Helsinki-Helsingfors, Kauniainen-Grankulla, Vantaa-Vanda
Helmet-kirjastot.

Asikkala, Hartola, Heinola, Hollola, Kärkölä, Lahti-Lahtis, Orimattila, Padasjoki, Sysmä
Lastu-kirjastot.