Elinvoimaa puista: Terveyttä mielelle ja keholle

Ainutlaatuinen tietokirja siitä, miten ja miksi puut parantavat fyysistä ja psyykkistä terveyttämme. Teoksessa päivitetään viimeinen tutkimustieto puiden terveyshyödyistä ruokana, rohtona ja lääkkeenä. Esimerkiksi männyt ja kuuset tunnetaan pihkan, tervan, haihtuvien öljyjen ja petun lähteenä, katajat marjoistaan, koivut ksylitolin ja mahlan lähteenä ja pihlajanmarjat hyytelönä, mutta terveellistä ja hyödyllistä löytyy myös lehmuksista, lepistä, jalavista, pajuista, tuomista, haavoista, vaahteroista ja monesta muusta.

Puiden tärkeyttä hyvinvoinnille on alettu ymmärtää ja sitä tutkitaan jo monessa maassa, mutta aiheesta ei ole aiemmin tehty kattavaa tietoteosta. Sinikka Piippo kartoittaa kirjassaan seikkaperäisesti, mitä puiden eri osien vaikuttavista aineista ja käyttömahdollisuuksista tiedetään tähän mennessä.

Kirjassa esitellään 25 Suomessa luonnonvaraisena tai viljeltynä kasvavaa puulajia, joiden lehtiä, silmuja, kukkia, marjoja, hedelmiä, puuainesta ja niistä saatavia aineita käytetään lääketieteessä, aromaterapiassa, homeopatiassa, kansanlääkinnässä, luontaislääkinnässä, ravintona, juomina ja kosmetiikassa. Kirja kertoo myös metsän ja puiden terapeuttisesta vaikutuksesta ihmisen henkiseen hyvinvointiin ja mielenterveyteen.

FT Sinikka Piippo on Helsingin yliopiston kasvitieteen professori. Hän on kirjoittanut satoja tieteel-lisiä ja populaareja artikkeleita ja julkaisuja. Aikaisempaa tuotantoa ovat mm. kirjat Suomalaiset marjat, Elinvoimaa mausteista, Puhdasta ravintoa, Mielen ruokaa sekä Villivihannekset.

Minerva Kustannus 1. painos

Elinvoimaa puista: Terveyttä mielelle ja keholle

Vastustuskykyä kasveista

Piippo, Sinikka; Salo, Pertti; Piippo, Sinikka; Salo, Pertti; Larkiala, Tilla