Den radikale Paulus: kyrkans konservativa ikon som progressiv visionär

Paulus är – näst efter Jesus – den viktigaste gestalten i kristendomens uppkomst. Ändå åtnjuter han inte allmänt anseende ens bland kristna. Vissa finner honom inbjudande, andra motbjudande. En del vet inte vad de ska tänka, andra känner dåligt till honom. Borg och Crossan förklarar bakgrunden till Paulus motsägelsefulla rykte och lyfter fram vad han egentligen menade och tänkte.

Författarna visar att Paulus – i motsats till vad hans kritiker har påstått – var djupt trogen evangeliet om Jesus. Bådas radikalitet ledde följdriktigt till att de avrättades av romersk myndighet. De två följande generationerna anpassade kyrkans profil till det romerska samhällets värderingar, i synnerhet när det gällde inställningen till slaveri och könsjämlikhet. Denna teologiska utveckling äger rum redan inom Nya testamentet.

Den radikale Paulus korrigerar många missuppfattningar om aposteln och tar fram hans sanna, ständigt levande och utmanande budskap. Samtidigt får läsaren en konkret bild av den historiska miljö där Paulus verkade.

MARCUS J. BORG (1942-2015) och JOHN DOMINIC CROSSAN (f. 1934) är bästsäljande författare till ett stort antal populära böcker om kristendomens uppkomst och ursprung. Båda är experter på tidig kristendom och de har sett det som sin livsuppgift att sprida forskningsbaserad kunskap om Jesus, kristen tro och bibeln.

Kristendomens hjärta: att återupptäcka den kristna tron och leva ett helhjärtat liv

Borg, Marcus J.

Kristinuskon sydän: uudelleen löydetty usko

Borg, Marcus J.