Auschwitzin apteekkari: Victor Capesius, Mengelen proviisori

Romanialainen Capesius oli 35-vuotias Bayerin lääketehtaan myyntiedustaja, kun hän vuonna 1943 liittyi natsien SS-järjestöön. Pian tämän jälkeen hänet nimitettiin Auschwitzin kuolemanleirin pääapteekkariksi. Capesiuksesta tuli Mengelen läheinen ystävä ja työtoveri.

Toimessaan Capesius sekoitteli järkyttävissä ihmiskokeissa käytettyjä lääkecocktaileja, kontrolloi kaasukammioissa käytettyjen myrkkykaasujen varastoja ja osallistui murhattaviksi lähetettävien juutalaisten valintaan. Kirja osoittaa, miten syvälle epäinhimillisyyteen tavallinen mies voi vajota. Samalla se tarjoaa häkellyttävän näkymän suuryritysten ja natsien väliseen bisnekseen. Bayerin emoyhtiö, Saksan suurin kemianteollisuusyhtymä I. G. Farben, toimitti lääkeaineet Auschwitziin, testasi lääkkeitä vangeilla ja rakensi työleirin, jossa vangit raatoivat itsensä kuoliaiksi.

Osin aiemmin salaisiksi julistettuihin asiakirjoihin perustuva teos on tärkeä luku holokaustia ja sen toteuttajia käsittelevää dokumentaatiota.

Minerva Kustannus 1. painos

Espoo-Esbo, Helsinki-Helsingfors, Kauniainen-Grankulla, Vantaa-Vanda