Audiovisuaalinen mediakulttuuri

    Audiovisuaalinen mediakulttuuri / Juha Herkman

    Selkeä johdatus audiovisuaaliseen mediakulttuuriin ja suomalaisen mediamaiseman kriittiseen ymmärtämiseen. Vaikka niin kutsuttu uusmedia on tullut osaksi arkea, televisiota voi edelleen pitää valtamediana ja suomalainen elokuvakin on löytänyt jälleen yleisönsä. Elämme aikaa, jossa "vanha" ja "uusi" media elävät rinnakkain. Siksi uusmedian huumassa tarvitaan edelleen näkemystä perinteisemmistä audiovisuaalisista medioista ja ennen kaikkea niiden suhteesta uuteen. Kantavana ajatuksena kirjassa on se, että media läpäisee nykyään koko kulttuuria - niin työtä kuin vapaa-aikaa, niin faktaa kuin fiktiota. Kulttuuri on toisin sanoen läpeensä medioitunut, median kyllästämä. Puhuminen mediakulttuurista eri mediateknologioiden (elokuva, televisio, uusmedia) sijaan korostaa median ja kulttuurin kaikkinaista nivoutumista toisiinsa. Kirjassa käydäänkin jatkuvaa rajanvetoa siitä, missä määrin mediakohtaiset erot ovat nykyään merkittäviä. Kirja antaa välineitä medioituneen kulttuurin analyysiin. Siinä tarkastellaan mediatuotantoa, esityksiä ja niiden vastaanottoa historian, lajityyppien, kerronnan ja yleisöjen näkökulmista. Mediakriittinen lukutaito ohjaa pohtimaan median ja vallan keskinäistä vuorovaikutusta. Audiovisuaalinen mediakulttuuri on tarkoitettu oppikirjaksi av-kulttuurin koulutukseen, mutta sujuvan esitystapansa ansiosta se soveltuu myös muille asiasta kiinnostuneille.

    mediakulttuuri audiovisuaalinen viestintä elokuva televisio televisio-ohjelmat sähköinen viestintä Internet uusmedia vastaanotto yleisö kerronta genret ilmaisu

    Osuuskunta Vastapaino 1.painos
    FIN EISBN:9789517688314

    Kiinnostaisiko myös...