Anarkismi, avantgarde, terrorismi muutamia strategioita järjestyksen sotkemiseksi

Missä ovat anarkismin ideologiset juuret? Millainen oli Leo Tolstoin ja Mahatma Gandhin suhde anarkismiin? Miksi niin moni poliittinen ja intellektuaalinen liike sai alkunsa Euroopassa maailmansotien välillä? Miten suomalaiset ovat vaikuttaneet yhdysvaltalaisessa ammattiyhdistystoiminnassa? Anarkismi, avantgarde, terrorismi tarjoaa perustiedot eräistä keskeisistä viimeisen 150 vuoden aikana vaikuttaneista aatteista ja ilmiöistä, jotka ovat tähtäävät vallitsevan järjestyksen häiritsemiseen. Näiden ilmiöiden teoriaksi mielletään anarkismi. Taiteisiin liittyvä, perinteitä rikkova avantgarde puolestaan voidaan mieltää anarkismin esteettiseksi ulottuvuudeksi. Myös modernin terrorismin voidaan ajatella syntyneen rinnan anarkismin kehityksen kanssa. Teoksessa pohditaan anarkismin ideologisia juuria sekä selvitetään sen historiallista kehitystä. Avantgarde-liikkeistä tarkastellaan erityisesti italialaista avantgardea ja kulttuurianarkismia sekä ranskalaista surrealismia. Lisäksi käsitellään sitä, miten natsi-Saksassa pyrittiin tukahduttamaan kaikenlaista rappiotaidetta. Terroristiliikkeistä esille tulevat yhdysvaltalainen IWW, saksalainen Punainen armeijakunta (RAF) ja italialainen Punaiset prikaatit.

Espoo-Esbo, Helsinki-Helsingfors, Kauniainen-Grankulla, Vantaa-Vanda
Helmet-kirjastot.

Kaarina-S:t Karins, Kustavi-Gustavs, Laitila, Lieto-Lundo, Masku, Mynämäki, Naantali-Nådental, Nousiainen-Nousis, Paimio-Pemar, Pyhäranta, Raisio-Reso, Rusko, Salo, Sauvo-Sagu, Taivassalo-Tövsala, Turku-Åbo, Uusikaupunki-Nystad, Vehmaa
Vaski-kirjastot.