Alppipolku: L. M. Montgomeryn elämä ja teokset

Alppipolku on L. M. Montgomeryn oma kertomus matkastaan maailmankuuluksi kirjailijaksi ensimmäisen kerran suomeksi. Se kuvaa Montgomeryn lapsuutta ja orpoutta sekä varhain virinnyttä tietoisuutta kirjallisista lahjoista.

Ensimmäisen Anna-kirjan ilmestymisen 100-vuotismuistoksi Minerva julkaisi vuonna 2008 L. M. Mont-gomeryn elämää ja sankarittaria kuvaavan teoksen Anna ja muut ystävämme. Nyt se ilmestyy kirjoittajansa Sisko Ylimartimon päivittämänä versiona ja esittelee Annan ja Emilian ohella myös Montgomeryn vähemmän tunnettuja tyttöhahmoja - Marigoldin, Saran, Patin ja Janen - joista kertovia kirjoja Ylimartimo on myös suomentanut.

Kanadalainen Lucy Maud Montgomery (1874-1942) on yksi rakastetuimmista tyttökirjojen luojista. Montgomery on tarinankertoja, jonka elämään kirjoittaminen kuului nuoruudesta lähtien. Hän julkaisi kirjoja, runoja ja novelleja, joista tunnetuimpia ovat Anna- ja Runotyttö-kirjat.

Sisko Ylimartimo on rovaniemeläinen tietokirjailija sekä taidehistorian lehtori ja lastenkirjallisuuden dosentti. Ylimartimo on perehtynyt syvällisesti L. M. Montgomeryn tuotantoon niin tutkijana kuin kääntäjänäkin. Hän on kääntänyt suomeksi Montgomeryn teokset Marigoldin lumottu maailma, Vanhan kartanon Pat, Pat Vanhan kartanon valtiatar, Sara, tarinatyttö, Sara ja kultainen tie, Hedelmätarhan Kilmeny, Perinnönjakajat sekä Jane ja Saaren kutsu.

Yrttitarha

Montgomery, L. M