Action! : stuntkohtausten suunnittelu ja kuvaus

Kirja esittelee elokuva-alan ammattilaisen silmin toimintakohtausten kuvausten valmistelun, harjoittelun, tekniset apuvälineet ja kuvaukset tavalla, josta saavat vinkkejä niin YouTube-videoiden kuin muidenkin filmien tekijät. Vauhdikkaiden ja todentuntuisten kohtausten toteutukseen ei välttämättä tarvita monipuolista kuvauskalustoa, vaan hyviä ideoita, liikunnallista taitoa ja kuvasilmää.

Vauhdikasta toimintaa on elokuvien lisäksi mainoksissa, tv-sarjoissa, musiikkivideoissa ja sosiaalisen median videoilla, joilla eri lajien harrastajat, kuten skeittaajat, parkourin taitajat, capoeiran osaajat ja BMX-pyöräilijät esittelevät taitojaan. Myös toimintakohtauksia on erilaisia lähtien miekkataisteluista, kaatumisista, törmäyksistä ja tappeluista aina räjähdyksiin ja tietokoneilla tehostettuihin kohtauksiin asti. Kirjassa esitellään useasta erilaisesta toimintajaksosta koostuvan kuvausprojektin toteutus sekä kameran takana että sen edessä olevien henkilöiden kannalta.

Stuntammattilaisen uraa suunnittelevalle kirjassa on käytännön vinkkejä mitä alalle pääseminen vaatii ja miten alalla toimitaan. Teos on myös kaikille elokuvien ystäville mielenkiintoinen silmäys kulissien taakse siihen, miten toimintakohtauksia tehdään.

Runsas kuva-aineisto, videojaksot ja käytännön esimerkit niin kamerakartoista kuin kuvakäsikirjoituksistakin tekevät kirjasta helposti lähestyttävän kaikille vauhdikkaiden jaksojen kuvaajille ja esiintyjille.

Kirjan kirjoittaja stuntnäyttelijä H-P Virkki on esiintynyt useissa kotimaisissa ja ulkomaisissa elokuvissa ja kouluttanut lukuisia näyttelijöitä, urheilijoita ja tanssiopiskelijoita esimerkiksi Teatterikorkeakoulussa ja Kansallisoopperassa. EPUB- ja Kindle-muotoisen kirjan kaikkien ominaisuuksien hyödyntäminen vaatii verkkoyhteyden ja laitteen, joilla voi katsoa videota. Tekstiosuudet voi kirjan lataamisen jälkeen lukea ilman verkkoyhteyttä.

Klaava Media 1. painos

Imatra, Lappeenranta-Villmanstrand, Lemi, Parikkala, Rautjärvi, Ruokolahti, Savitaipale, Taipalsaari
Heili-kirjastot.

Action! : stuntkohtausten suunnittelu ja kuvaus