Stieg Larssonin tutkimukset : kuka murhasi Olof Palmen? (äänikirja)

Stieg Larssonin tutkimukset on kertomus siitä, miten yksi maailman tunnetuimmista rikoskirjailijoista yritti ratkaista Olof Palmen murhan. Sitä on yhtä vaikea laskea käsistään kuin Larssonin omia, Lisbeth Salanderista kertovia romaaneja. Se vastaa kysymykseen siitä, mitä hän olisi saanut selville, jos olisi päässyt jatkamaan tutkimuksia 80 miljoonan myydyn kirjan tuomien resurssien turvin.

Vuonna 2014 toimittaja Jan Stocklassa pääsi tutustumaan Stieg Larssonin henkilökohtaiseen arkistoon, joka oli maannut koskemattomana kymmenen vuotta. Parissakymmenessä pahvilaatikossa oli Larssonin kartoitus 1980-luvun äärioikeistosta, mutta myös toistaiseksi tuntematon projekti: kattavat tutkimukset Olof Palmen murhasta. Stocklassa jatkoi Larssonin tutkimuksia, ja kirjassa on paljon Larssonin muistiinpanoja ja kirjeenvaihtoa sekä Stocklassan haastatteluja ja salaa tallentamaa materiaalia. Lopulta Stocklassa yhdistää Larssonin havainnot ja omansa teoriaksi, joka selvittää mitä Tukholman keskustassa tapahtui helmikuun viimeisenä iltana vuonna 1986.

Jan Stocklassa (s. 1965) on ruotsalainen toimittaja, kirjailija, dokumenttiohjaaja, diplomaatti ja liikemies. Hän on perustanut Prahan Metro-lehden ja kirjoittanut kirjan Gripen av Prag ruotsalaisen Saabin ja British Aerospacen lahjusskandaalista Tsekin tasavallan hävittäjäkauppojen yhteydessä.

Stieg Larsson (1954-2004) on yksi kaikkien aikojen suosituimpia dekkaristeja: hänen kirjojaan on myyty yli 80 miljoonaa kappaletta. Ennen kuolemaansa Larsson oli ehtinyt koota 20 pahvilaatikollista aineistoa Olof Palmen murhasta.

Aula & Co 1. painos

Espoo-Esbo, Helsinki-Helsingfors, Kauniainen-Grankulla, Vantaa-Vanda
Helmet-kirjastot.

Stieg Larssonin tutkimukset : kuka murhasi Olof Palmen?

Stocklassa, Jan

Epätodennäköinen murhaaja: Skandia-miehen tarina, Palmen murha ja tärvelty poliisitutkinta

Pettersson, Thomas; Stenman, Petri

Kennedyn murhan salattu historia

Shenon, Philip

Stieg Larssonin tutkimukset. Kuka murhasi Olof Palmen?

Stocklassa, Jan

Stieg Larssonin tutkimukset. Kuka murhasi Olof Palmen?