Reissunaisia: Seikkailijoita, tutkijoita ja edelläkävijöitä

Naiset, jotka kulkivat omia polkujaan.

Kirja kymmenestä rohkeasta naisesta, joita yhdisti vimmainen halu nähdä maailmaa.

Maailma tuntee monia kuuluisia löytöretkeilijöitä ja tutkimusmatkailijoita, jotka useimmiten ovat miehiä. Heidän varjoonsa on jäänyt suuri joukko naismatkailijoita, jotka oman aikansa soveliaisuussääntöjä uhmaten suuntasivat kohti tuntematonta.

Rikas seurapiirilady Louise Arner Boyd teki tieteellisiä matkoja Grönlannin rannikolle, Mary Kingsley puolestaan lähti Afrikkaan. Annie Londonderry kiersi maailman ympäri polkupyörällä, kun taas Ethel Tweedie köryytteli hevosrattailla 1800-luvun lopulla eksoottisessa pohjoisessa maassa nimeltä Suomi. Suomen kuuluisin reissunainen Helinä Rautavaara kulki jo 1950-luvulla peukalokyydillä Pohjois-Afrikassa ja sittemmin suuntasi myös Amerikkaan ja Aasiaan.

Olipa virallinen peruste matkalle lähtöön sitten tutkimustyö tai vedonlyönti, loppujen lopuksi syy oli yksinkertainen: armoton matkakuume.

Päivi Laitinen on Iisalmessa asuva toimittaja, joka matkailee maailmalla useimmiten polkupyörällä. Eräällä tällaisella pyöräretkellä USA:n Kalliovuorilla hän sai tietää kanssasisarestaan, joka oli matkaillut alueella sata vuotta aikaisemmin – siitä sai alkunsa Reissunaisia-kirja. Kirjoittajan harrastuksiin kuuluvat matkailun lisäksi omenapuut, haiku-runot ja kissanhoito.

Tammi 1. painos
FIN EISBN: 9789520409739

Reissunaisia: Seikkailijoita, tutkijoita ja edelläkävijöitä

Laitinen, Päivi; Kudjoi, Karoliina