Määt ja Muut : runoja eläimistä ja ihmisistä (äänikirja)

Suomen menestyneimpiin sanoittajiin kuuluvan Mariskan uusi aluevaltaus: lastenrunous

Pörröturkki ihmeissänsä ympärilleen kurkki; täysi oli vatsa mutta tyhjä käpypurkki. Joko arvon lukija te jutun selvititte? Olikohan käpyvoro kenties kurre itte?

Mariskan eläinrunot ovat täynnä riimien riemua ja kerronnan keveyttä. Runot on kirjoitettu rennolla kädellä, huvittamaan ja liikuttamaan niin lasta kuin aikuista lukijaa. Rytmikkään laululyriikan tavoin ne tarttuvat ja menevät ihon alle, päähän ja sydämeen. Kokoelman sivuilla seikkailee joukko toinen toistaan rakastettavampia eläinhahmoja, kuten uhmaikäinen Lissu Lokintyttö, syrjinnästä apea Pentti Kyy, kuuhullu susi nimeltä Nanna, uneton Rouva Rupikonna, Lammas, joka tahtoo olla Villipeto, sekä moni muu. Siellä täällä vilahtaa myös pieni Siiri Sirpelöinen. Runojen tunnelmat vaihtelevat hulluttelevasta surumieliseen ja anarkiasta kaihoon.

Mariska on Emma-palkittu helsinkiläinen laulaja-lauluntekijä, jonka aiemmalle tuotannolle lastenrunous on luontevaa jatkoa. Määt ja Muut - Runoja eläimistä ja ihmisistä on hänen esikoisteoksensa.

Järvenpää-Träskända, Kerava-Kervo, Mäntsälä, Tuusula-Tusby
Kirkes-kirjastot.