Kimlandia: Silminnäkijänä Pohjois-Korean kulisseissa (äänikirja)

Maailman suljetuin valtio on kiehtova arvoitus. Kaiken nähneelle länsimaalaiselle turistille matka Pohjois-Koreaan on meriitti, mutta diktatuurikin hyötyy rahakkaista seikkailijoista. Ulkomaalaisille työläisten paratiisista esitellään kuitenkin vain siloiteltu julkisivu.

Toimittaja Mika Mäkeläinen paljastaa Kimlandiassa todellisuuden kulissien takana. Miten tavalliset pohjoiskorealaiset sinnittelevät alle euron kuukausipalkalla? Miksi valtavat markkinatorit on piilotettu turistien katseilta sivukujille? Miten Pjongjangissa asuva järjestelmälle uskollinen eliitti elää ja juhlii?

Kimlandia on ajantasainen kuva murroksessa olevasta maasta. Kommunismin mallivaltiossa kapitalismin henki on nyt päässyt pullosta, mikä on pelastanut maan romahdukselta. Sosialismi on jäänyt iskulauseisiin, korruptio rehottaa ja ihmisten elämänkulun määrännyt kastijärjestelmä murenee. Pohjoiskorealaiset ottavat nyt uteliaina oppia muusta maailmasta. He eivät saisi kuunnella eteläkorealaista musiikkia, mutta kielletty viihde leviää muistitikkujen avulla yhä laajemmalle. Poliisivaltio on silti vielä voimissaan: diktaattori Kim Jong-un johtaa maata raa'alla otteella, rajoja valvotaan entistäkin tiukemmin ja internet on harvojen etuoikeus.

Atena Kustannus Oy 1. painos

Kim Jong Un: Pohjois-Korean nuoren diktaattorin sisäpiirissä

Pak, Jung H.; Luoma, Kirsi

Kim Jong Un: Pohjois-Korean nuoren diktaattorin sisäpiirissä