Kasvien vallankumous. Ovatko kasvit jo keksineet tulevaisuuden? (äänikirja)

Ovatko kasvit parempia ongelmanratkaisijoita kuin ihmiset? Mitä voimme oppia niiltä?

Italialaisen kasvineurobiologi Stefano Mancuson kiehtova ja ajattelutapoja ravisteleva teos esittelee kasvimaailman hämmästyttäviä ominaisuuksia ja osoittaa, kuinka kasveja tutkimalla voimme löytää luovia ratkaisuja aikamme teknisiin ja ekologisiin ongelmiin.

Kasvit kuluttavat vain vähän energiaa. Niillä ei ole aivojen kaltaista keskusyksikköä vaan niiden toiminnot on hajautettu koko niiden olemukseen. Silti ne havainnoivat ympäristöään eläimiäkin herkemmin aistein ja reagoivat tehokkaasti ja luovasti ulkoisiin uhkiin ja ärsykkeisiin.

Kirjassa tarkastellaan kasvien kiehtovaa maailmaa ja sitä, miten voimme hyödyntää kasvien innovaatioita ihmiskunnan ja maapallon hyväksi teknologiassa, arkkitehtuurissa, ruoantuotannossa, vesiongelman ratkaisemisessa tai jopa demokratiassa ja organisaatioiden rakentamisessa. Mancuso sai teoksesta arvostetun Galileo-palkinnon vuonna 2018.

Italialainen Stefano Mancuso on tunnustettu ja arvostettu kasvitieteilijä ja pioneeri kasvineurobiologiassa, joka tutkii erilaisten biologisten systeemien viestintää ja sisäistä kommunikaatiota niin geenien, molekyylien kuin ekologisten yhteisöjen tasolla. Mancuson yleisöluento huhtikuussa Kaisaniemen luonnontieteellisessä museossa veti salin täpösen täyteen. Mancusolta on aiemmin ilmestynyt suomeksi teos Loistavat kasvit (Aula & Co, 2017).

Aula & Co 1. painos

Espoo-Esbo, Helsinki-Helsingfors, Kauniainen-Grankulla, Vantaa-Vanda